Trivsel och gemensamma ytor

Ett omfattande arbete är nedlagt på att ge området en enhetlig och trevlig karaktär. Alla boende kan hjälpas åt för att bevara trivseln och exteriören.

Bifogat finns brf Guldkornets trivselregler som styrelsen beslutat om. Läs gärna igenom.

Bifogade dokument

Tänk på dina grannar
Viss hänsyn behövs i ett bostadsområde där många ska leva och samsas. Dämpa därför ljudet från exempelvis TV och radio framförallt tidigt på morgonen, sent på kvällen och under natten. Tänk också på grannarna om du har gäster hemma eller spelar instrument.

Trapphus
Då trapphuset är en utrymningsväg så får vi ej placera ex. dörrmattor, cyklar, barnvagnar eller dylikt i trapphusen. Detta då det kan försvåra och förhindra utrymningsvägen.

Levande balkong och uteplats
För att göra balkongen eller uteplatsen lite extra trevlig är det många som vill sätta upp ett balkongskydd.

Vill du sätta upp blomlådor gör du det på insidan av balkongen. Vädra kläder eller hänga tvätt kan man göra på balkongen, men inte piska eller skaka mattor då dammet kan flyga in i någon annans lägenhet. Många människor är allergiker eller astmatiker och får kraftiga besvär av rök. Undvik därför att röka på din balkong eller uteplats eftersom röken kan sugas in i grannarnas lägenheter.

För att minska risken för fuktangrepp på fasaden är det viktigt att snöröja på uteplatsen närmst fasaden. Enligt föreningens stadgar skall Bostadsrättshavaren på egen bekostnad hålla lägenheten jämte tillhörande utrymmen i gott skick. Detta gäller även marken, balkongen, terrassen och uteplatsen på gårdsbjälklag, om sådan ingår i upplåtelsen.

Då årstiden kommer för att ha växter på balkongen, vänligen se till att ni har något under krukan så att vattnet inte rinner ner på balkonger och terrasser nedanför er lägenhet. 

Bostadsrättsföreningens markansvar
Din bostadsrättsförening ansvarar för gårdsytor, gångvägar och övrig mark inom fastigheten som föreningen äger.

Snöröjning och sandning
Föreningen ansvarar för att gemensamma kör- och gångytor inom fastighetsgränsen snöröjs i sin helhet. Detta är viktigt för att få jämna tjällyftningar och för att undvika skador på beläggningar. Snön får inte läggas upp på planteringsytor och saltning bör undvikas då det skadar betong och växter. På våren bör sandupptagning genom maskinborstning och manuell sopning av asfalt och plattytor utföras. Snöröjning och sandning ingår i bostadsrättsföreningens ansvar för de allmänna gångytorna, trottoaren och gångvägen mellan hus och parkering.

Planteringsytor, träd och växter
För det allmänna intrycket av området, är det viktigt att planteringsytorna alltid ser välvårdade ut. Föreningen ansvarar för gödsling och ogräsbekämpning, samt att vissna växtdelar tas bort och att döda och sjuka träd och buskar byts ut. Även ytor täckta av grus måste hållas efter regel­bundet så att gruset inte sprids till angränsande ytor.

Utvändiga vatten- och avloppsanläggningar
Dagvattenledningar och brunnar kontrolleras av föreningen. Vatten- och spillvattenledningar kräver normalt ingen skötsel, men en årlig kontroll av brunnslock är lämpligt.

Gemensamhetsanläggning 
Att sköta om sitt bostadsområde är det bästa sättet att trivas och att öka bostadens värde. Vissa delar av området nyttjas av flera fastigheter, varför en gemensamhetsanläggning måste inrättas.

Inrättningen sker vid en lantmäteriförrättning och gemensamhets­anläggningen kan omfatta exempelvis kör- och gångytor, belysning, grönytor, vatten- och avlopps­anläggningar, lekplatser, parkerings­platser och garage. Förvaltningen av dessa anläggningar sker enligt reglerna i lagen om förvaltning av samfälligheter och kan antingen ske genom delägar­förvaltning eller föreningsförvaltning. Förvaltas anläggningarna direkt av fastighetsägarna, dvs genom delägarförvaltning, måste dessa vara eniga om varje beslut som rör anläggningen.

Samfällighetsförening 
Om många fastigheter är delägare i den gemensamma anläggningen förvaltas den med fördel av en samfällighetsförening. Detta sker bland annat genom att stadgar antas, styrelse och revisorer utses och föreningsstämma anordnas. Samfällighetsföreningen är en egen juridisk person vars medlemmar utgörs av ägarna till de deltagande fastigheterna. Vid det första mötet antar delägarna samfällighetsföreningens stadgar. Normalt sker detta med utgångspunkt från de normalstadgar som Lantmäteriet tagit fram. Stadgarna utgör ett regelverk som bland annat klarlägger föreningens och styrelsen uppgifter, fondering till underhålls- och förnyelsefond och hur föreningsstämman ska gå till. Ändring av stadgarna kan bara ske vid en föreningsstämma.

Stämma och styrelse
Stämman är samfällighetsföreningens beslutande organ. Vid stämman deltar utsedda representanter från bostadsrättsföreningen. Normalt hålls stämman en gång per år, men extrastämma kan anordnas om särskilt behov uppstår. Protokoll ska föras över de beslut som fattas på stämman.

Samfällighetsföreningens styrelse, som utses vid stämman, är föreningens verkställande organ. Styrelsen har till uppgift att se till att befintlig anläggning förvaltas enligt anläggningsbeslutet, att föreningsstämma kommer till stånd och att föreningen i övrigt följer stadgar och stämmobeslut i överensstämmelse med lagstiftningen.

Ansvarsområden
Samfällighetsföreningen har ansvar för underhåll av gemensamhetsanläggningen och beslutar om omfattningen av underhållet.

Snöröjning och sandning
Samfällighetsföreningen GA:35 ansvarar för att kör- och gångytor inom området snöröjs och sandas.

Grönytor
Samfällighetsföreningen GA:35 ansvarar för skötseln av grönytor så som planteringar, gräs, träd och växter. Även grusytor måste hållas efter regelbundet.

Sopsuganläggningen
Samfällighetsföreningen GA:10 svarar för drift och underhåll.

Vatten- och avloppsanläggningar
Dagvattenledningar och brunnar ska kontrolleras av samfällighetsföreningen GA:35. Vatten- och spillvattenledningar kräver normalt ingen skötsel, men en årlig kontroll och rensning av brunnar är lämplig.


Grillning

Grillning görs med fördel i våra fina gemensamma innergård men skulle man ändå vilja grilla i anslutning till sin lägenhet så gäller följande:

Bottenvåning: Elgrill och Gasolgrillar är tillåtna. Med gasolgrill är det viktigt att vara extra försiktig på grund av brandrisken.

Balkonger: Endast elgrill är tillåtet

_______________________________________________

Consider Your Neighbors
Some consideration is needed in a residential area where many people live and coexist. Therefore, please reduce the noise from your TV and radio, especially early in the morning, late at night, and during the night. Also, be mindful of your neighbors if you have guests over or play instruments.

Stairwells
Since stairwells are an evacuation route, we cannot place items such as doormats, bicycles, strollers, or similar items in the stairwells. This can obstruct and hinder the evacuation route.

Lively Balconies and Patios
To make your balcony or patio a bit more pleasant, many people like to install balcony screens. If you want to place flower boxes, please do so on the inside of the balcony. You can air clothes or hang laundry on the balcony, but do not beat or shake mats, as the dust can fly into someone else’s apartment. Many people are allergic or asthmatic and can suffer greatly from smoke. Therefore, avoid smoking on your balcony or patio, as the smoke can enter your neighbors’ apartments.

To reduce the risk of moisture damage to the facade, it's important to clear snow from the patio nearest to the facade. According to the association's bylaws, the apartment owner shall keep their apartment along with associated spaces in good condition at their own expense. This also applies to the land, balcony, terrace, and patio on courtyard slabs if such is included in the lease.

When the season comes for having plants on the balcony, please ensure that you have something under the pots to prevent water from dripping down onto the balconies and terraces below your apartment.

The Housing Cooperative's Land Responsibility
Your housing cooperative is responsible for the courtyard areas, walkways, and other land within the property owned by the association.

Snow Removal and Sanding
The association is responsible for snow removal from all common driving and walking areas within the property boundaries. This is important to avoid uneven frost heave and to prevent damage to the surfaces. Snow must not be piled on planting areas, and salting should be avoided as it damages concrete and plants. In spring, sand removal should be carried out through machine brushing and manual sweeping of asphalt and paved areas. Snow removal and sanding are part of the housing cooperative's responsibilities for the common walkways, sidewalks, and pathways between buildings and parking lots.

Planting Areas, Trees, and Plants
To maintain a good overall impression of the area, it is important that planting areas always look well-maintained. The association is responsible for fertilization and weed control, as well as for removing withered plant parts and replacing dead and sick trees and shrubs. Areas covered by gravel must also be maintained regularly to prevent gravel from spreading to adjacent areas.

External Water and Wastewater Facilities
Stormwater pipes and wells are inspected by the association. Water and wastewater pipes typically require no maintenance, but an annual inspection of manhole covers is advisable.

Common Facilities
Taking care of your residential area is the best way to feel comfortable and increase the value of your home. Some parts of the area are used by several properties, which is why a common facility must be established.

The establishment occurs during a land surveying procedure, and the common facility may include, for example, driving and walking areas, lighting, green spaces, water and sewage facilities, playgrounds, parking areas, and garages. The management of these facilities is conducted according to the rules in the law concerning the management of joint facilities and can take place through partnership management or cooperative management. If the facilities are managed directly by the property owners, i.e., through partnership management, they must be united in every decision regarding the facility.

Joint Property Association
If many properties share ownership of the common facility, it is advantageous for it to be managed by a joint property association. This involves adopting bylaws, appointing a board of directors and auditors, and arranging association meetings. The joint property association is a separate legal entity whose members consist of the owners of the participating properties. At the first meeting, the partners adopt the bylaws of the joint property association. This normally takes place based on the standard bylaws developed by the Land Surveying Authority. The bylaws constitute a regulatory framework, outlining the association's and board's responsibilities, funding for maintenance and renewal, and how the association meeting should be conducted. Amendments to the bylaws can only occur at an association meeting.

Meeting and Board of Directors
The meeting is the decision-making body of the joint property association. Designated representatives from the housing cooperative participate in the meeting. Normally, the meeting is held once a year, but an extraordinary meeting can be arranged if a special need arises. Minutes should be kept of the decisions made at the meeting.

The board of the joint property association, appointed at the meeting, is the executive body of the association. The board is responsible for ensuring that the existing facility is managed according to the decisions made, that an association meeting takes place, and that the association otherwise follows its bylaws and meeting decisions in accordance with legislation.

Areas of Responsibility
The joint property association is responsible for the maintenance of the common facility and decides the extent of the maintenance.

Snow Removal and Sanding
The joint property association GA:35 is responsible for snow removal and sanding on the driving and walking areas within the area.
Green Areas
The joint property association GA:35 is responsible for the maintenance of green areas such as planting beds, grass, trees, and plants. Gravel areas must also be maintained regularly.

Waste Collection Facility
The joint property association GA:10 is responsible for operation and maintenance.

Water and Sewage Facilities
Stormwater pipes and wells must be inspected by the joint property association GA:35. Water and wastewater pipes typically require no maintenance, but an annual inspection and cleaning of manholes is advisable.

Grilling
Grilling is preferably done in our nice shared courtyard, but if you still wish to grill adjacently to your apartment, the following applies:

Ground Floor: Electric grills and propane grills are allowed. With a propane grill, it is crucial to be extra careful due to the fire risk.

Balconies: Only electric grills are permitted.